Veckans alumn: Elisabeth Tengborn

Vi hoppas att ni alla har haft ett härligt påsklov och njutit av det fina vädret!
Nu har vi en ny veckans alumn och kan denna gång presentera Elisabeth Tengborn.

Program?
Teknisk Fysik 1997-2003.

Arbetsplats idag?
Lloyd’s Register Consulting – Energy AB (jag arbetar som konsult mot kärnkraftsvärlden).

Vilka kurser tycker du varit mest relevanta för det du jobbar med idag?
Subatomär fysik eftersom jag behöver räkna på sönderfall och inväxt.

Vad är det du främst tagit med dig från studierna på F/TM?
Att man kan förstå de klurigaste saker om man bara ger det lite tid och har tålamod.

Finns det något med arbets/doktorandlivet som inte alls var som du tänkt dig?
Att man får sådana fantastiskt stora mängder onödiga e-postmeddelanden.

Hur fick du ditt första/nuvarande jobb/din doktorandtjänst?
De anställningar som jag har haft har jag både fått via kontakter och annonser.

Var du aktiv i något ideellt arbete under din studietid?
Sekreterare i SnF och ordförande för Chalmers Doktorandsektion.

Om du skulle ge ett tips till någon som gör sin kandidat eller master, vilket tips skulle du då ge den?
Välj ett område som du själv är riktigt intresserad av och bry dig inte så mycket om vad andra tycker.

Har du fortfarande kontakt med din kursare?
Framförallt två, Annika och Axel.

Har du gjort något specifikt utanför studentlivet som hjälpt dig utvecklas som person?
Jag läste konsthistoria parallellt med teknologstudierna och det tyckte jag var en härlig kontrast.
Jag gjorde två examensarbeten, ett på CERN och ett på Culham Science Centre och då passade jag på att se så mycket som möjligt av Schweiz och England på lediga helger vilket berikade mig.

Varför valde du att läsa på Chalmers?
Det krassa svaret är att jag ville bo kvar i Göteborg hos min mamma så länge som möjligt för att spara pengar.

Är det något annat du skulle vilja berätta? En anekdot eller annat kul som du gjort och som skulle kunna intressera studenter?
Som doktorand fick jag äran att vara räkneövningsledare i kvantfysik för teknisk fysik. Första året kom det färre och färre teknologer för varje räkneövning som jag höll i. Andra året stannade de som kommit på första tillfället kvar på övriga räkneövningar och sista året kom det till och med fler teknologer allt eftersom kursen gick. Så om man bara inte ger sig så lyckas man i slutändan när man grundligt har lärt sig ämnet och har blivit en god pedagog!